آرت فیر توکیو گِندای

پس از گذشت پنج­ سال از شروع این پروژه، ژاپن  بالاخره  آرت ­فیر بین المللی خود را افتتاح کرد. این آرت ­فیر که در مرکز کنوانسیون پاسیفیکو در یوکوهاما (در فاصله یک­ ساعته تا توکیو) برگزار می ­شود، شامل 73 گالری­ است که از نگاه برگزار­­کنندگان  “فقط یک نمایشگاه هنری نیست و یک مکان ملاقات برای شخصیت های دنیای هنر بین ­المللی” می­باشد.

نمای داخلی گِندای، منبع:آرتسی

انتظارات از گِندای زیاد است. علیرغم جایگاه ژاپن به عنوان یک ابر­قدرت فرهنگی، بازار هنر این کشور در زمینه تأثیر­گذاری بین المللی از همتایان منطقه ­ای مثل هنگ­ کنگ و کره­ جنوبی عقب مانده­ است. این آرت ­فیر با حدود 44 غرفه‌دار بین‌المللی – از جمله موسسات بزرگی چون Perrotin، Almine Rech، و Blum & Poe – بزرگترین تلاشی است که تاکنون برای آوردن دنیای هنر معاصر به ژاپن و معرفی بازار هنر ژاپن به جهان انجام شده است. مگنوس رنفرو، مدیر جهانی و رئیس مشترک برگزار­کننده نمایشگاه The Art Assembly (اولین و بزرگترین نمایشگاه هنری جنوب شرقی­ آسیا در سنگاپور) تاکید کرد که  افتتاحیه این آرت­ فیر «اولین گام از یک مسیر طولانی برای دنیای هنر ژاپن است. » او افزود که یکی از جنبه ­های مهم این نمایشگاه، معافیت مالیاتی جدیدی است که طی مذاکره با دولت ­ژاپن به دست آمده است. این قضیه گالری‌های بین‌المللی را قادر می‌سازد تا مالیات 10 درصدی واردات را در زمان فروش اثر بپردازند. حرکتی که رنفرو آن را «یک برگ برنده بزرگ برای شرکت در آرت ­فیر­های بین ­المللی» نامید.

از بخش‌های مهم گِندای «Tane» (بذر در زبان ژاپنی) بود که به آثار خلق شده با استفاده از تکنیک‌های دیجیتال اختصاص داشت. در آنجا، گالری The Hole که مستقر در نیویورک و لس ­آنجلس است، غرفه­ ای چشم­ نواز را ارائه کرد که شامل یک اینستالیشن ویدیویی دو لت به نام Novacene  اثر رای دیوید بردلی و یک اثر ویدئو­­­­آرت از متیو استون به نام انسان در حلقه بود.

Novacene اثر دیوید بردلی، منبع: آرتسی

در همین حال، در بخش «Hana» (گل در زبان ژاپنی)، 21 گالری، آثاری از هنرمندان نوظهور و تا حدی پیشکسوت  به نمایش گذاشته­ شدند. در غرفه گالری COMMON (مستقر در توکیو)، طبیعت‌های بی‌جان به سبک پیکاسو توسط هنرمند ژاپنی شوهی ­تاکاساکی در کنار مجموعه‌ای از مجسمه‌های هنرمند آمریکایی الکس­ اندرسون به نمایش گذاشته شد که صحنه‌های راز آلود گوناگون از جمله گربه‌ای که به نظر می‌رسید دم خودش را می­خورد، را نشان می‌داد. دومینیک مانگیلا در غرفه گالری  The Drawing Room که مقر آن در مانیل است حضور داشت و در مورد چهار تابلوی بزرگ خود که صحنه‌های کار را به تصویر می‌کشید، با بازدیدکنندگان به گفتگو می­پرداخت. او از عکس‌های اردوگاه­ های کار اجباری جنگ­ جهانی­ دوم برای خلق این آثار الهام گرفته ­است. این هنرمند به آرتسی گفت: « این آرت­ فیر یک فرصت عالی برای من به عنوان یک آمریکایی-آسیایی است تا بتوانم این روایت­ ها را با بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارم. »

کارگر مزرعه اثر دومینیک مانگیلا منبع: آرتسی

عمده بازدیدکنندگان گِندای از کشور­های کره­ جنوبی، هنگ ­کنگ، چین و سنگاپور هستند. با این حال، حضور بازدید کنندگان آمریکایی نیز مشهود است.

تعدادی از کلکسیونرهای مشهور ژاپنی نیز در گِندای حضور یافتند. کسانی چون تاکئو اوبایاشی (جزء 200 مجموعه دار برتر بنابر گزارش Artnews)، بنیانگذار بنیاد اوبایاشی، در میان کسانی بود که حضور پررنگی داشتند. همچنین گالری­ های ژاپنی نیز از این فرصت بی­ نصیب نماندند. در گالری Shugo Art که مقر آن در توکیو است، 30 مجسمه­ چوبی از Shigeo Toya به نمایش در آمدند و آن غرفه را تبدیل به یک جنگل زیبا کردند. در گالری Anomaly واقع در توکیو یک کشتی چوبی از یوکینوری آناگی به نمایش درآمد که از نگاه مسئول غرفه، این اثر نمایانگر تاریخ و سیاست ژاپن است.

ناگاتو 70 اثر یوکینوری آناگی منبع: آرتسی

 

جنگل اثر Shigeo Toya ، منبع : آرتسی

مانند گالری های ژاپنی، گالری­ های بین­ المللی نیز از این رخداد هنری نهایت استفاده را بردند که می­توانیم از کارولین واکر به عنوان یکی از مشهورترین هنرمندان بین ­المللی این ­آرت­ فیر، نام ببریم.مثل همیشه زمان نشان خواهد داد که آیا توکیو گِندای به ایجاد تغییرات بزرگ در بازار هنر ژاپن کمک خواهد کرد یا خیر. اما برگزار کنندگان آن تاکید می کنند این “اولین گام” است که بدون شک در جهت درستی قرار دارد.

دیگر مقالات