هوش مصنوعی و تشخیص آثار هنری

در اوایل سال جاری، بحثی با قدمت 40‌سال بر سر نقاشی معروف به نام de Brecy Tondo به لطف نرم‌افزار تشخیص‌ چهره مبتنی بر هوش‌ مصنوعی به پایان رسید و اکنون اجماع عمومی بر این است که این اثر به احتمال زیاد متعلق به هنرمند مشهور عصر رنسانس رافائل است. این نقاشی اکنون برای اولین بار در گالری Cartwright Hall در بِرَدفورد انگلستان در معرض دید‌عمومی قرار گرفته‌است. سالها تصور می‌شد که de Brecy Tondo یک کپی از اثر رافائل است که با وجود شباهتش به محراب مدونای سیستین، در عصر ویکتوریایی کشیده‌شده است.  حسن عُقَیل، استاد و مدیر مرکز محاسبات بصری دانشگاه بِرَدفورد، یک مدل هوش مصنوعی را ابداع کرده که می‌تواند نقاشی های اساتید قدیمی را شناسایی کند. وی اخیرا اظهار داشته که Tondo متعلق به رافائل است.

حسن عُقَیل در کنار De Brecy Tondo

او به گاردین گفت: “مدل های هوش مصنوعی که طراحی کرده‌ام دقیق تر و عمیق تر از چشم انسان به تصاویر نگاه می‌کنند و جزئیاتی مانند رنگدانه ها و ضربه‌های قلم را با هم مقایسه می کنند. آزمایش و بررسی Tondo  با استفاده از این مدل جدید هوش مصنوعی نتایج شگفت انگیزی را نشان داده است و تایید می کند که نقاش این اثر به احتمال زیاد رافائل است. روش های نوین عُقَیل توسط اساتید دانشگاهی که این نقاشی را مورد بررسی قرار داده اند، تایید شده‌است. از جمله این اساتید می توان هاول ادواردز، متخصص طیف سنجی مولکولی را نام برد که طبق بررسی های او رنگدانه‌های استفاده شده در Tondo متعلق به دوره رنسانس است.

مدونای سیستین

De Brecy Tondo

 

عُقَیل همچنین به گاردین گفت:”با استفاده از تشخیص چهره و ترکیب این روش با تحقیقات قبلی همکاران دانشگاهی ام به این نتیجه رسیدیم که Tondo و مدونای سیستین بدون شک اثر یک هنرمند هستند.”

عُقَیل معتقد است که برنامه او به همراه تجربه انسانی می‌تواند به احراز هویت آسان‌تر آثار هنری و شفافیت بیشتر منجر شود.

دیگر مقالات