نگاهی به پنج گالری برتر دنیای هنر

گالری White Cube

این گالری در سال 1993 توسط یک مجموعه‌دار انگلیسی به نام جی جاپلینگ افتتاح گردید. این گالری به خاطر فضاهای نمایشگاهی مکعبی شکلش که پس‌  زمینه‌ای مینیمال و خنثی را برای آثار هنری فراهم می‌کند، شناخته شده‌ است. این رویکرد زیبایی شناختی به آثار هنری اجازه می‌دهد تا در مرکز صحنه قرار گیرند و بر تعامل بیننده با آثار تأکید کنند. فضاهای گالری که اغلب وسیع و باز هستند بازدیدکنندگان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. این گالری دارای شعباتی در کشورهای هنگ‌کنگ، آمریکا و فرانسه می‌باشد. وایت کیوب 196 کارمند دارد و درآمد سالیانه آن به 70 میلیون دلار می‌رسد.

 

گالری وایت کیوب

گالری وایت کیوب

گالری گاگوژن

این گالری توسط لری گاگوژن (از تبار ارمنی) در سال 1980 افتتاح گردید و هدف آن شناساندن هنر مدرن به مردم سراسر جهان بود. از آن زمان به بعد، این گالری 16 فضای نمایشگاهی را برای نمایش آثار هنرمندان اضافه کرده است که توسط معماران مطرحی چون ژان نوول و ریچارد مِیر طراحی شدند. گالری گاگوژن برای مدیریت 19 فضای نمایشگاهی خود در سراسر دنیا، بیش از 300 نفر را در استخدام خود دارد. از هنرمندان و دیزاینرهای معروفی که با این گالری همکاری کرده‌اند می‌توان جرج باسلیتز، آندراس گرسکی، دمین هرست، انسلم کیفر، جنی سویل و فرانک گری را نام برد. گالری گاگوژن دارای شعباتی در شهرهای نیویورک، لس آنجلس، رم، آتن و بازل است. بنابر مقاله‌ای که در نشریه وال استریت ژورنال در سال 2011 منتشر شد، درآمد سالانه این گالری به یک میلیارد دلار می‌رسد.

 

گالری گاگوژن

گالری گاگوژن

لری گاگوژن

گالری پِیس

آرنه گلیمچر گالری پیس را در سن 22 سالگی بنا نهاد. این گالری در هفت دهه فعالیت خود، با برنامه‌ریزی قوی و منسجم و نمایش خاص و منحصر به فرد آثار هنری، باعث معرفی هنرمندان زیادی به دنیای هنر شده است.  گالری پیس همچنین در زمینه پژوهش و بررسی رابطه بین هنر و تکنولوژی از طریق پروژه‌های میان رشته‌ای و پلتفرم NFT نیز حضور فعالی دارد. این گالری دارای شعبات متعددی در شهرها و کشورهای مختلف از جمله لس آنجلس، نیویورک، ایست همپتون، سوییس، انگلستان، هنگ کنگ و کره جنوبی می‌باشد. مدیریت فعلی این گالری اکنون به عهده مارک گلیمچر فرزند آرنه گلیمچر است و درآمد سالانه این گالری به چیزی در حدود 450 میلیون دلار می‌رسد.

گالری پیس

گالری پیس

گالری هائوزر و ویرث

این گالری توسط سه شخص به نام‌های اورسولا هائوزر، مانوئلا و ایوان ویرث بنا نهاده‌ شد. شهرت عمده این گالری بیشتر به خاطر برگزاری نمایشگاه‌های بسیار پویا در دل ساختمان‌های تاریخی که تغییر کاربری داده‌اند، است. در حال حاضر گالری هائوزر و ویرث آثار بیش از 80 هنرمند مطرح را به نمایش می‌گذارد و برنامه‌هایی را در خصوص آموزش هنر به نسل جوان در سامرست انگلستان ارائه می‌دهد. این گالری در شهرهایی چون هنگ کنگ، لس‌آنجلس، نیویورک، ساوتهمپتون، زوریخ و گشتات (سوییس) دارای شعبه است. درآمد سالانه این گالری در حدود 225 میلیون دلار تخمین زده شده‌ است.

 

گالری هائوزر و ویرث

گالری هائوزر و ویرث

گالری دیوید زوئرنر

دیوید زوئرنر که در جوانی یک درامر بود گالری‌اش را با سرمایه اولیه 35 هزار دلار افتتاح کرد و در عرض 25 سال ارزش آن را به 35 میلیون دلار رساند. شهرت این گالری به خاطر نمایش آثار آوانگاردی است که اغلب مفاهیم سنتی هنر و زیبایی شناسی را به چالش می‌کشد. این گالری دارای شعباتی در نیویورک، لندن و هنگ‌کنگ است. بنا بر گزارش نشریه نیویورک تایمز در سال 2018، درآمد سالیانه این گالری به 500 میلیون دلار می‌رسد.

گالری دیوید زوئرنر

گالری دیوید زوئرنر

دیگر مقالات